Musiikkitalon kuoron täyttäessä 10 vuotta

Koelaulu järjestyi hetki ennen uuden kuoron ensimmäistä harjoitusta. Ennen kuin pääsin pitemmälle ehti Pati jo komentaa minut roudaamaan auditorion pystypianoa harjoitussaliin. Muistutuksena tuosta taitavat vieläkin olla naarmut ala-aulan lattiassa. Emme silloin vielä ymmärtäneet etsiä flyygeliä salin seinän takaa. Illan jännittävin asia oli nähdä, keitä (myöhemmin Paavoksi ristityn) salin ovesta asteli sisään harjoituksen alkaessa. Ilmapiiri oli […]

Laulan, siis olen

Syyskaudella toteutettiin harjoitusperiodi, jonka aikana treenasimme ensin Poulencin Gloriaa ja sitten Brahmsin Saksalaista sielunmessua (Ein deutsches Requiem). Kokoonnuimme viitenä peräkkäisenä iltana Musiikkitalolla. Nilsin ja Janin taitavan johtamisen lisäksi saimme nauttia kunkin harjoitussession aluksi lähes tunnin ajan laulamiseen valmistavista harjoitteista, joita meille ohjasi hollantilainen vocal coach Geert Berghs. Aloitimme joka ilta omien säärten, pohkeiden ja jalkaterien […]

”Riskinottoa pitäisi arvostaa enemmän”

Kuva: Arto Käkönen Kuorolaulu on Tiinalla verissä. Kaikki hänen isovanhempansa ovat johtaneet kuoroja, ja hänen isänsä lauloi aikanaan Radion sinfoniakuorossa. Tiina itse lauloi Galante-kuorossa 11 vuoden ajan sekä soittaa pianoa ja poikkihuilua. Vaskivuoren musiikkilukiota käydessään hän lauloi lukion kamarikuorossa, kävi laulutunneilla ja etsiytyi myös Sibelius-Akatemian oopperaproduktioihin avoimien koelaulujen kautta. Lukion jälkeen Tiina opiskeli musiikkitiedettä, mutta […]

Kuorolaulajan kielitaidosta

Päivi Ruoste Kirjoittaja on kieltenopettaja ja Musiikkitalon kuoron altto. Liityin Musiikkitalon kuoroon koelaulun jälkeen syksyllä 2017. Tässä on listaa niistä vieraista kielistä, joita olen tähän mennessä päässyt laulamaan MTK:ssa: venäjä (Prokofjev: musiikki Eisensteinin elokuvaan Aleksanteri nevski, Stravinsky: Les Noces) saksa (Brahms: Ein deutsches Requiem, Beethoven: Sinfonia nro 9, Mahler: Sinfonia nro 8, Schönberg: Gurrelieder) latina […]

Kaikki pidetään mukana

Lapsuudenkodissani musiikkia pidettiin hyvänä harrastuksena. Koska pianosta löytyi helposti tuttuja melodioita, isän ostama viulu unohtui kokonaan, mikä kylläkin vanhemmiten harmitti. Heti kun musiikkiopistossa sai aloittaa yksinlauluopinnot, tartuin niihin innokkaasti ja suhtauduin harrastukseeni melko vakavastikin. Kuoroon Margit meni vasta aloitettuaan opinnot Otaniemessä Teknillisessä korkeakoulussa (nykyinen Aalto-yliopisto). Hän liittyi Polyteknikkojen Kamarikuoroon (nykyisin Dominante) ja lauloi Tripla-kamariyhtyeessä, jossa […]

Todellinen tehosopraano

Olen perheestä, jossa kaikki soittivat. Tapailin jo ihan pienenä pianosta Händelin Largoa, ja 7-vuotiaana aloitin viuluopinnot Päijät-Hämeen konservatoriossa. Kuorolaulu alkoi kirkkokuorossa ja jatkui Lahden musiikkiluokilla, Suomen ensimmäisillä, Laulupuussa ja Chorus Scholaessa. Monista koulutovereista tuli ammattimuusikoita tai aktiivisia musiikin harrastajia, kuten Musiikkitalon kuorolaisia. – Katriina Kokko [MTK:n sopraano] on tuttu jo kouluajoilta. Riikka Paasikivi [MTK:n altto] oli […]

Kuoron puheenjohtajan intensiivinen jakso

Pati [Tapani Länsiö] teki ison ja arvokkaan työn kuoron perustamisessa, moni ei siihen olisi ryhtynyt saatikka siinä onnistunut – Pati sen teki! Kun kuoron perustajajohtaja ja kantava voima ilmoitti siirtyvänsä syrjään tehtävästään, oltiin isojen kysymysten äärellä. Jouduin polttopisteeseen roolini takia. Olin mukana pyöreän pöydän keskusteluissa Länsiön sekä orkesterien ja Sibelius-Akatemian edustajien kanssa, ja sitten myöhemmin […]

Kohti entistäkin yhtenäisempää ja suurempaa instrumenttia

Nils Schweckendiek Jani Sivén Aloititte Musiikkitalon kuoron taiteellisena johtajana ja kuoromestarina tammikuussa 2017. Millaiseen kuoroon tulitte, ja millainen kuoro on nyt? NS: Tulin hyvin aktiiviseen ja innokkaaseen kuoroon, jolla oli paljon potentiaalia. Viime vuosina olemme mm. harjoitusrakenteita ja -prosesseja tehostamalla päässeet hitsaamaan kuorossa olevia taitoja yhä paremmin yhteen. Moni henkilö on ollut tärkeässä roolissa kuoron […]

Maskien aika – mitä seuraavaksi?

Hector Berlioz’n Lélio on eräänlainen jatko-osa Fantastiselle sinfonialle, erikoislaatuinen kokonaisuus, jossa tunnelmasta ja miljööstä toiseen toiseen hyppivät soolo- ja kuoronumerot vuorottelevat puheosuuden kanssa. Helsingin kaupunginorkesteria ja Jani Sivénin valmentamaa Musiikkitalon kuoroa johti Klaus Mäkelä. Erik Söderblomin ohjaamassa esityksessä kuorolla oli rekvisiittana merirosvohuivit, pahviset naamiot ja kukkaseppeleet, joiden kanssa tuli toimia oikea-aikaisesti ja koheltamatta. Vesa Sirén kirjoitti […]

Triumf att finnas till

Lokakuun 16. ja 17. päivänä 2019 pidetyt konsertit olivat monella tapaa haasteellisia. Triumf att finnas till on laaja, ja stemmat on jaettu usein neljään, välillä jopa kuuteen osaan. Teos oli kantaesitetty Lontoossa marraskuussa 2018 ensimmäisen maailmansodan satavuotismuistokonsertissa ja esitetty sen jälkeen myös Lissabonissa. Nyt säveltäjä oli järjestellyt kuoro-osuutta hieman uudelleen, ja kuorolaiset piirtelivät Nilsin johdolla […]