Hymnien yö -konserteissa kuoro lauloi Musiikkitalon konserttisalissa Tapani Länsiön johdolla rauhallista, mietiskelyyn ja hartauteen taipuvaista musiikkia – esimerkkeinä Kuulan kuoroklassikot, Messiaenin O sacrum convivium, Aarre Merikannon Hiljaisuus ja Bachin Jesu, meine Freude, joka esitettiin barokkisellon ja urkupositiivin säestyksellä 2014 ja 2015. Länsiön sävellyksistä esitettiin Lux Aeterna (2013), Psalm 23 (2014) ja Notebook of Wisdoms (2016). Länsiö kuvaili Hymnien yön taustalla olevaa ajatusta Sulasol-lehdessä 3/2016: ”On hyvä välillä pysähtyä tutkiskelemaan elämän haurautta […]. Jos vähän vähentäisi vauhtia ja siirtyisi välillä suorittamisesta pohdiskelemiseen.” Samaa ohjelmistoa esitettiin myös Urkuyö ja aaria -festivaalilla 13.6.2013 sekä Klaukkalan kirkossa 26.11.2016. Hymnien yö -perinne katkesi taiteellisen johdon vaihtuessa, mutta a cappella -laulaminen on jatkunut muissa muodoissa. Keväällä 2018 MTK esitti Rahmaninovin Vigilian, jonka osia oli sisältynyt Hymnien yönkin ohjelmistoon.
MTK laulaa ylimääräisen numeron Hymnien yössä 31.10.2015.
Kuva: Mikko Löfroos
Sirpa Pääkkönen kirjoitti kuuntelukokemuksestaan Helsingin Sanomissa 10.11.2012: ”Mikä nautinto. Musiikkitalon kuoron jokainen stemma erottuu omana kauniina sävelmattonaan Hymnien yössä. […] Tapani Länsiö saa 80 laulajan kuoronsa soimaan tavalla, joka on jokaisen harrastajakuoron johtajan toiveuni. Konsertti oli kuin pitkä rukous, jossa toivottiin, että maassa on rauha ja ihmisillä hyvä tahto.”
Marja Laasasenaho, sopraano/altto:
”Hymnien yön esityksissä on ollut aivan erityinen tunnelmansa. Pitkään harjoitellut a cappella -teokset, hyvin harkittu musiikillinen kokonaisuus, kuoron asettelu kauniiseen puolikaareen ja tunnelmallinen valaistus ovat tuoneet oman keskittyneen tunnelmansa konsertteihin. Hymnien yön esityksistä Toivo Kuulan Auringon noustessa on jäänyt erityisen hienona kokemuksena mieleeni. Joskus harvoin käy niin, että esitys menee täysin nappiin, kuoron laulu soi ja säteilee kuin unelma. Niinpä en ollut yhtään hämmästynyt, että juuri tuo teos ja esitys päätyi musiikkimuseo Famen kokoelmiin ja jopa vientituotteeksi maailmalle.”