Ote Osmo Tapio Räihälän Myriadin kuoro-osuudesta. Julkaistu oikeudenomistajien luvalla.

8.

MTK kantaesittää: Tweet tweet!

20. ja 21.4.2016

Musiikkitalon kuoron mukavuusaluetta ovat suuret klassis-romanttiset teokset. Välillä kuitenkin raikkaat tuulet puhaltavat ohjelmistosuunnittelussa ja nuottitelineille saadaan uudempaa musiikkia.

MTK:n kantaesittämät teokset voi toistaiseksi laskea yhden käden sormilla. Nämä ovat Tapani Länsiön a cappella -teokset Lux Aeterna (13.6.2013, Urkuyö ja aaria), Psalm 23 (1.11.2014, Hymnien yö), Väliotsikoita (13.11.2014, Sanomatalo) ja Notebook of Wisdoms (5.11.2016, Hymnien yö) sekä Osmo Tapio Räihälän Myriad kuorolle ja sinfoniaorkesterille, joka esitettiin RSO:n ja Hannu Linnun kanssa 20. ja 21.4.2016. Some-maailmaa kommentoivassa Myriadissa kuorosta oli irrotettu pienryhmiä, jotka lauloivat omia stemmojaan eri puolilta konserttisalia. Lisäksi MTK:lla on kontollaan kolmen nykymusiikkiteoksen Suomen ensiesitykset: Einojuhani Rautavaaran Balada 8.10.2015, Jonathan Harveyn Messages 15.2.2019 ja Magnus Lindbergin Triumf att finnas till 16. ja 17.10.2019. Juhlavuonnaan MTK valmistautuu kantaesittämään Alex Freemanin kuoro-orkesteriteoksen.

Myriadin teksti on Osmo Tapio Räihälän oma. Hän kirjoittaa kantaesityskonsertin ohjelmalehtisessä: ”Myriadin taustalla on kirjaimellisesti myriadi ideoita, impulsseja ja kokemuksia. […] Jos joku kysyy, mistä teksti kertoo, vastaan latteasti, että tästä maailmasta, jossa elämme. Se maailma on ruma ja kaunis, sekava, tavattoman monitasoinen ja -tahoinen […], ja koko ajan on hitonmoinen tarve kommentoida ja olla läsnä.”

Linkki videoon. Esitys on toistaiseksi nähtävissä Yle Areenassa.

Heli Sillanpää, sopraano:

”Tapani Länsiö valitsi osan meistä kuorolaisista kolmeen pienryhmään. Olin tietysti kovin otettu luottamuksesta, mutta samalla äärimmäisen jännittynyt tehtävästä. Säveltäjä itse vieraili harjoituksissa ja konsertti tulisi olemaan ensiesitys. Kaikki tämä nosti jännityksen kattoonsa. Musiikkitalon konserttisalissa kuulimme ryhmien jakautuvan eri puolille salia. Minun ryhmäni sai erityisen sijainnin: laulaa keskeltä yleisöä sieltä äänimiesten kopilta tai miksi sitä nyt sitten kutsutaankaan. Yleisöä nauratti jo meidän sinne marssiessa kansioidemme kanssa. Niin epätavallinen paikka. Sävellyksessä kohta oli muutenkin erikoinen. Orkesteri ei siinä kohtaa soittanut lainkaan ja äänetkin otimme siellä tasanteella piilossa istuen. Sitten vaan rohkeasti piti ponkaista ylös ja kolme laulajaa äänessä kiljaista kovaa ja korkealta tweet, tweet. Oli niin kuumottava paikka! Konsertti meni hyvin ja fiilis sen jälkeen ylimaallisen hieno. Tästäkin selvittiin, hyvä me!”

Veijo Murtomäki kirjoitti Myriadin kantaesityksestä (HS 22.4.2016): ”[…] Musiikkitalon kuoro ei juurikaan joutunut alakynteen, vaikka teos sisältää korvia huumaavia huipennuksia. […] 20-minuuttisen sävellyksen kokonaismuoto on jäntevä läpikuultavassa neliosaisuudessaan. Siinä käytetään tilavaikutelmia tehokkaasti. Nykyaikaista some-elämänmenoa kommentoivat, moniaalta kaikuneet huudot osuivat kohteeseensa.”

Jonathan Harveyn Messages-teosta hiotaan esityskuntoon Susanna Mälkin johdolla helmikuussa 2019.
Kuva: Arto Käkönen

Kirjaudu