Itsenäisen Suomen ensimmäisessä yliopistollisessa promootiossa 31.5.1919 Mannerheimille myönnettiin kunniatohtorin arvo. Sibelius sävelsi tähän promootioon uuden promootiomarssin. Kantaattina esitettiin uudelleen Faltinin ja Krohin kantaatti vuodelta 1890.

Kantaatti tohtorin- ja maisterinvihkijäisissä

30. päivänä toukokuuta 1897 (A. W. Forsman) JS 106

Sibelius toimi Helsingin yliopiston vt. musiikinopettajana 1896-97. Yliopiston monivuotinen musiikinopettaja (1871-1896) Richard Faltin asetti Sibeliuksen viransijaisekseen vuonna 1896. Kaiken kaikkiaan Sibelius sävelsi kolme kantaattia yliopistolle 1890-luvulla.

1894:

Kantaatti tohtorin-ja maisterinvihkijäisissä 30 päivänä toukokuuta 1894 (Kasimir Lönnbohm, myöhemmin Leino) JS 105.

1896:

Kantaatti ilo- ja onnentoivotusjuhlassa marraskuun 2. päivänä 1894 (Paavo Cajander) JS 104. Usein tämä on myös kutsuttu Kruunajaiskantaatiksi, koska se esitettiin tsaari Nikolai II kruunajaisten yhteydessä.

1897:

Kantaatti tohtorin- ja maisterinvihkijäisissä 30 päivänä toukokuuta 1897 (August Waldemar Forsman, myöhemmin Koskimies) JS 106.

Näistä kolmesta kantaatista, Promootiokantaatti 1897 on 14-osaisena ylivoimaisesti mittavin, ja myöskin taiteellisesti onnistunein. Kantaatti esitettiin ainakin Viipurissa, Helsingissä ja Tampereella. Tampereen konsertin jälkeen orkesterimateriaali hävisi. Orkesterstemmoista selvisi kuitenkin kopioina (nykyään Turun Sibeliusmuseossa), Trumpetti I, Käyrätorvi I, Pasuunan, Triangelin ja Patarummun stemmat.

Soitinnus ym:

Promootiokantaatti 1897: Sopraano- ja baritonisolistit, sekakuoro, urut ja orkesteri. Säveltäjän laatima rinnakkainen solistien pianopartituuri.

Uudelleenmuokkaaminen 1898?: ”Lauluja sekaköörille [a cappella] 1897 vuoden promotioonikantaatista op. 23”.

Solistiosuudet sai ”roolinimet” Kalevatar (sopraano) ja Wäinämöinen (baritoni).

Säveltäjän sov., versio sopraanolle, tenorille, sekakuorolle ja pianolle

(piano-osuus on täydentånyt Kalevi Aho, osat I, III, V, V, XII ja XIV)

 

14 osaa

Piano jokaisessa osassa Sopr Ten Kuoro
I Me nuoriso Suomen
(We, the Youth of Finland) – 3’11
x x
II Veno kupliksi vesille
(A Boat Bobbing in the Water) – 1’56
x x
III Tää valon nuori vartiasto
(These Young Guardians of Light) – 2’18
x x x
IV Soma on tieto siemeneksi
(Sweet is the Knowledge that Bears Fruit) – 2’26
x x x
V Hei tointa tarmosaapa tarvitaan
(Take Heed, Hard Work is Needed) – 2’02
x x
VI Keto kirjava kesällä
(The Verdant Field at Summer) – 2’25
x
VII Oi toivo, toivo, sä lietomieli
(O Hope, Hope, You Dreamer) – 1’24
x x
VIII Montapa elon merellä
(Many on the Sea of Life) – 3’38
x x x
I Katso’ste kansa nuori
(Look, Young People) – 3’40
x x
Soi kiitokseksi Luojan
(We Praise Thee, our Creator) – 5’42
x x
I Yksin on elo iloton
(Alone, Life is Cheerless) – 2’16
x x
II Oi lempi, sun valtas’ ääretön on
(O Love, Your Realm is Limitless) – 4’44
x x x
III Kun virta vuolas
(As the Swift Current) – 2’45
x x x
IV Sitä kuusta kuuleminen
(Listen to the Spruce Tree) – 4’54
x x x

Promootiokantaatista 1897 löytyy ”Soi kiitokseksi Luojan” -virren ensimmäinen versio, alkuperä kantaatin kymmenentenä osana.

Musiikki on tyyliltään Kalevala-romanttinen, vaikka teksti sinänsä ei ole Kalevalasta. Reippaat ja optimistiset ylioppilasmarssit muodostavat tärkeän osan (osat I, III, V ja XIII), ja välillä vuorottelee solistiosien vapaamuotoisempi musiikki. Koko kantaatin loppukuoro on koraalinomainen, kuten tietysti myös tunnetuin osa X ”Soi kiitokseksi Luojan”.

 

7.4.2025

Folke Gräsbeck

Kirjaudu