Taiteellinen johtaja

Nils Schweckendiek

Nils Schweckendiek opiskeli musiikkitiedettä sekä orkesterin- ja kuoronjohtoa Cambridgessa, Freiburgissa ja Helsingissä. Hän debytoi menestyksekkäästi Suomen Kansallisoopperassa vuonna 2006 johtaen Richard Straussin Ruusuritari-oopperan, jonka jälkeen hän on esiintynyt orkestereiden, yhtyeiden ja kuorojen kanssa ympäri Eurooppaa, sekä Yhdysvalloissa ja Kiinassa. Hän on myös johtanut useammassa oopperatalossa sekä monilla festivaaleilla, mukaan lukien Leipzigin Ooppera ja Savonlinnan Oopperajuhlat.

Nils Schweckendiek on aikamme musiikin puolestapuhuja ja hän on johtanut noin 100 kantaesitystä, mukaan lukien musiikkiteatteri-, orkesteri-, kuoro- ja soitinyhtyeteoksia. Hän on levyttänyt BIS, Toccata Classics, ICSM ja Alba Records -levy-yhtiöille saaden laajaa kansainvälistä tunnustusta, kuten Preis der deutschen Schallplattenkritikin neljännesvuosipalkinto (Beat Furrer: Works for Choir and Ensemble), Ylen Vuoden Levy -palkinto (Matthew Whittall: Northlands) sekä Suomen Kuoronjohtajayhdistyksen Vuoden Levy -palkinto (Perttu Haapanen: Reports).

Vuodesta 2007 Nils Schweckendiek on vastannut Helsingin kamarikuoron taiteellisesta toiminnasta. Vuodesta 2014 hän on toiminut Taideyliopiston Sibelius-Akatemian kuoronjohdon professorina ja vuonna 2017 hän aloitti Musiikkitalon kuoron taiteellisena johtajana. Hän on myös Kansainvälisen Einojuhani Rautavaara -sävellyskilpailun perustaja ja taiteellinen johtaja.

Hän on vieraillut mm. Radion sinfoniaorkesterin, Helsingin kaupunginorkesterin, Crash Ensemblen, Oulu Sinfonian, RIAS Kammerchorin, Irlannin kamarikuoron, Kroatian radio- ja televisiokuoron, Porton Coro Casa da musican ja Hampurin NDR Chorin johtajana. Vuonna 2020 Svenska litteratursällskapet i Finland myönsi hänelle Fredrik Pacius -palkinnon luovasta ja näkyvästä työstään suomalaisella musiikkikentällä.

Kirjaudu