konsertit

la 25.11.2023 klo 16

Tippettin yhä ajankohtainen ja harvoin kuultu oratorio kuullaan Musiikkitalon konserttisalissa. Teoksellaan Tippett lähetti vahvan viestin aikalaisilleen toisten ymmärtämisen välttämättömyydestä aikana, jolloin yhteiskunnat olivat äärimmilleen jakautuneita ja kansallisvaltioiden riidat sytyttivät toisen maailmansodan. Tippett sanoutui irti aikansa normeista tuodakseen alistettujen äänen kuuluviin korvaamalla oratorion koraalit afroamerikkalaisilla spirituaaleilla.

Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesteri
Sibelius-Akatemian kuoro, Kuopion yksikön kuoro
Musiikkitalon kuoro
Sibelius-Akatemian laulusolistit
Nils Schweckendiek, kapellimestari

Lue lisää Taideyliopiston sivuilta

pe 22.3.2024 klo 19

Thomas Adèsin Dante-baletin ensimmäinen osa Inferno kuultiin RSO:n Adès-festivaalilla syksyllä 2021. Tämänkertaisella vierailullaan Adès johtaa baletista osat Purgatorio ja Paradiso. Infernon paikalle Adès on tässä konsertissa sijoittanut Jean Sibeliuksen modernistisuudessaan karun ja arvoituksellisen neljännen sinfonian. Sibelius kiinnostaa Adèsia sekä säveltäjänä että kapellimestarina, joskin eri tavoilla.
Jumalaisen näytelmän näkymatka jatkuu kahdessa uudessa osassa. Purgatorio eli Kiirastuli on sävytetty Lähi-idän värein, ja sen läpi kuljetaan paratiisilliseen kirkkauteen. Adèsin Dante-baletilla on kriitikkojen mukaan paikkansa suurten balettisäveltäjien, Tšaikovskin, Ravelin ja Stravinskyn rinnalla, samalla kun se toimii mitä parhaiten myös konserttimusiikkina.

Thomas Adès, kapellimestari
Musiikkitalon kuoron naislaulajat

Jean Sibelius: Sinfonia nro 4 a-molli op. 63
Thomas Adès: Osat Purgatorio ja Paradiso baletista Dante

Lue lisää Radion sinfoniaorkesterin sivuilta

pe 5.4.2024 klo 19

Kreikan kielestä juontuva Gerontius tarkoittaa yksinkertaisesti vanhaa miestä. Edward Elgarin suurenmoisessa oratoriossa vanhus uneksii kuoleman jälkeisestä elämästä, kiirastulesta, enkeleistä ja lopulta Luojan näkemisestä. Elgar oli itse katolinen ja käsitteli kardinaali John Henry Newmanin kirjoittamaa tekstiä äärimmäisen kunnioittavasti. Hän ei kuitenkaan halunnut vieroittaa maallisempaakaan kuulijaa. ”Kuvittelin Gerontiuksen meidän kaltaiseksemme ihmiseksi, ei papiksi tai pyhimykseksi, vaan syntiseksi. Siksi en ole täyttänyt hänen osuuttaan kirkkolauluilla ja sen semmoisella, vaan kunnon terveellä, täysiverisellä, romanttisella maanläheisyydellä”, Elgar selitti.

Nicholas Collon, kapellimestari
Dame Sarah Connolly, mezzosopraano
Allan Clayton, tenori
Roderick Williams, baritoni
Musiikkitalon kuoro
Cambridge University Choir

Edward Elgar: Gerontiuksen uni

Lue lisää Radion sinfoniaorkesterin sivuilta

ke 22.5.2024 klo 19

”Missä vain lempeä siipesi liikahtaa, siellä ihmisistä tulee veljet keskenään.” Friedrich Schillerin Oodin ilolle sanoma ei ole vanhentunut kahdessa vuosisadassa, ei ainakaan siinä musiikillisessa muodossa, jonka sille antoi Ludwig van Beethoven yhdeksännen sinfoniansa kuorofinaalissa.
Sinfonia valmistui ja kantaesitettiin vuonna 1824, keskellä Napoleonin jälkeisen Euroopan poliittista kuohuntaa. Näissä olosuhteissa syntyneestä monumentaalisesta sinfoniasta ja erityisesti sen finaalista on tullut universaali ihmisyyden ja vapauden symboli. Tarkalleen kaksisataa vuotta myöhemmin se tuntuu tärkeämmältä ja ajankohtaisemmalta kuin koskaan. Sinfonian parina kuullaan kanadalais-suomalaisen Matthew Whittallin uusi teos uruille ja orkesterille.

Nicholas Collon, kapellimestari
Tuuli Takala, sopraano
Tuomas Katajala, tenori,
Virginie Verrez, mezzosopraano
Matthew Rose, basso
Susanne Kujala, urut

Matthew Whittall: Uusi teos uruille ja orkesterille, kantaesitys (Ylen tilaus)
Ludwig van Beethoven: Sinfonia nro 9 d-molli op. 125

Lue lisää Radion sinfoniaorkesterin sivuilta

to 23.5.2024 klo 19

”Missä vain lempeä siipesi liikahtaa, siellä ihmisistä tulee veljet keskenään.” Friedrich Schillerin Oodin ilolle sanoma ei ole vanhentunut kahdessa vuosisadassa, ei ainakaan siinä musiikillisessa muodossa, jonka sille antoi Ludwig van Beethoven yhdeksännen sinfoniansa kuorofinaalissa.
Sinfonia valmistui ja kantaesitettiin vuonna 1824, keskellä Napoleonin jälkeisen Euroopan poliittista kuohuntaa. Näissä olosuhteissa syntyneestä monumentaalisesta sinfoniasta ja erityisesti sen finaalista on tullut universaali ihmisyyden ja vapauden symboli. Tarkalleen kaksisataa vuotta myöhemmin se tuntuu tärkeämmältä ja ajankohtaisemmalta kuin koskaan. Sinfonian parina kuullaan kanadalais-suomalaisen Matthew Whittallin uusi teos uruille ja orkesterille.

Nicholas Collon, kapellimestari
Tuuli Takala, sopraano
Tuomas Katajala, tenori,
Virginie Verrez, mezzosopraano
Matthew Rose, basso
Susanne Kujala, urut

Matthew Whittall: Uusi teos uruille ja orkesterille (Ylen tilaus)
Ludwig van Beethoven: Sinfonia nro 9 d-molli op. 125

Lue lisää Radion sinfoniaorkesterin sivuilta

ti 28.05.2024 klo 19

Kahdeksannen sinfonian kolossaalinen hahmo hulmahti Gustav Mahlerin mieleen yhdessä leimauksessa. Ensiluonnokset viimeisteltyään Mahler tiesi säveltävänsä jotain, mikä saa hänen aikaisemmat teoksensa näyttämään pelkiltä alkusoitoilta. Kauden päätöskonsertissa Musiikkitalon suureen konserttisaliin kokoontuu kahdeksan solistia, kuusi kuoroa sekä sinfoniaorkesteri mahtavimmassa muodossaan urkuja unohtamatta. Orkesterin riveihin liittyy myös joukko nuoria muusikoita LEAD!-hankkeesta.

Jukka-Pekka Saraste, kapellimestari
Meagan Miller, sopraano, Magna Peccatrix
Helena Juntunen, sopraano, Una Poenitentium
Sanna Iljin, sopraano, Mater Gloriosa
Elli Vallinoja, mezzosopraano, Mulier Samaritana
Lilli Paasikivi, mezzosopraano, Maria Aegyptian
Tommi Hakala, baritoni, Pater Ecstaticus
Nikolai Schukoff, tenori, Doctor Marianus
Tómas Tómasson, basso, Pater Profundus
Cantores Minores
Ruotsin radion kuoro
Latvian radion kuoro
Helsingin kamarikuoro
Musiikkitalon kuoro
Nils Schweckendiek, kuorojen valmennus
Hannu Norjanen, kuorojen valmennus

Lue lisää Helsingin kaupunginorkesterin sivuilta

ke 29.5.2024 klo 19

Kahdeksannen sinfonian kolossaalinen hahmo hulmahti Gustav Mahlerin mieleen yhdessä leimauksessa. Ensiluonnokset viimeisteltyään Mahler tiesi säveltävänsä jotain, mikä saa hänen aikaisemmat teoksensa näyttämään pelkiltä alkusoitoilta. Kauden päätöskonsertissa Musiikkitalon suureen konserttisaliin kokoontuu kahdeksan solistia, kuusi kuoroa sekä sinfoniaorkesteri mahtavimmassa muodossaan urkuja unohtamatta. Orkesterin riveihin liittyy myös joukko nuoria muusikoita LEAD!-hankkeesta.

Jukka-Pekka Saraste, kapellimestari
Meagan Miller, sopraano, Magna Peccatrix
Helena Juntunen, sopraano, Una Poenitentium
Sanna Iljin, sopraano, Mater Gloriosa
Elli Vallinoja, mezzosopraano, Mulier Samaritana
Lilli Paasikivi, mezzosopraano, Maria Aegyptian
Tommi Hakala, baritoni, Pater Ecstaticus
Nikolai Schukoff, tenori, Doctor Marianus
Tómas Tómasson, basso, Pater Profundus
Cantores Minores
Ruotsin radion kuoro
Latvian radion kuoro
Helsingin kamarikuoro
Musiikkitalon kuoro
Nils Schweckendiek, kuorojen valmennus
Hannu Norjanen, kuorojen valmennus

Kirjaudu