konsertit

pe 11.11.2022 klo 19

Musiikkitalon kuoro puhaltaa kymmenen syntymäpäiväkynttilää teoksilla, joiden säveltäjät ovat tulleet runouden ja maalaustaiteen lumoamiksi. Piero della Francescan freskojen majesteettinen hiljaisuus ja mystinen ilmapiiri kiehtoivat Bohuslav Martinůta. Johannes Brahms liikuttui kesälomallaan Friedrich Hölderlinin runosta ja kiiruhti saman tien hiekkarannalle luonnostelemaan. Alex Freemanin uusi teos on laaja koraalisinfonia, joka ammentaa neljän amerikkalaisrunoilijan säkeiden ekstaattisesta optimismista ja energiasta.

Nils Schweckendiek, kapellimestari
Musiikkitalon kuoro
Helsingin kaupunginorkesteri

Lue lisää Helsingin kaupunginorkesterin sivuilta

Liput Ticketmaster

ke 29.3.2023 klo 19

Kaija Saariahon, György Ligetin ja Maurice Ravelin musiikkia yhdistää mestarillinen orkesterinkäyttö. Pentti Saarikosken runous on kauan ollut Saariaholle tärkeää. Pitkäaikaisen yhteistyökumppanin Anu Komsin tilauksesta lähti liikkeelle monipolvinen, kokonaiseksi sarjaksi ja lopulta orkesterilaulujen muotoon täydentynyt Saarikoski-projekti, joka valmistui lopullisesti pandemian sulkutilan aikana.

Ligetin 60-luvun orkesteriteos Lontano operoi ääniavaruudessa lähentyvillä ja loitontuvilla sointimassoilla, Ravelin Daphnis et Chloé -musiikki puolestaan unenomaisen sensuellilla orkesteripaletilla. Säveltäjän sanoin ”koreografinen sinfonia” pohjautuu muinaiskreikkalaiseen suloiseen rakkaustarinaan, joka on itse asiassa paljon vaatimattomampi kuin mitä upeasta musiikista voisi päätellä.

Sakari Oramo, kapellimestari
Anu Komsi, sopraano
Radion sinfoniaorkesteri
Musiikkitalon kuoro, valm. Nils Schweckendiek

Lue lisää Radion sinfoniaorkesterin sivuilta

to 30.3.2023 klo 19

Kaija Saariahon, György Ligetin ja Maurice Ravelin musiikkia yhdistää mestarillinen orkesterinkäyttö. Pentti Saarikosken runous on kauan ollut Saariaholle tärkeää. Pitkäaikaisen yhteistyökumppanin Anu Komsin tilauksesta lähti liikkeelle monipolvinen, kokonaiseksi sarjaksi ja lopulta orkesterilaulujen muotoon täydentynyt Saarikoski-projekti, joka valmistui lopullisesti pandemian sulkutilan aikana.

Ligetin 60-luvun orkesteriteos Lontano operoi ääniavaruudessa lähentyvillä ja loitontuvilla sointimassoilla, Ravelin Daphnis et Chloé -musiikki puolestaan unenomaisen sensuellilla orkesteripaletilla. Säveltäjän sanoin ”koreografinen sinfonia” pohjautuu muinaiskreikkalaiseen suloiseen rakkaustarinaan, joka on itse asiassa paljon vaatimattomampi kuin mitä upeasta musiikista voisi päätellä.

Sakari Oramo, kapellimestari
Anu Komsi, sopraano
Musiikkitalon kuoro, valm. Nils Schweckendiek

Lue lisää Radion sinfoniaorkesterin sivuilta

ke 26.4.2023 klo 19

Kaikki tämän konsertin teokset ovat syntyneet kymmenen vuoden aikahaarukassa, vaikka niiden musiikillinen maailmankuva on hyvin erilainen. Sergei Rahmaninovin neljättä pianokonserttoa oli edeltänyt peräti kahdeksan vuoden hiljaisuus, ja siinä tavataan hämmentävän moderni, levoton, traaginen Rahmaninov.

Psalmisinfonia oli Igor Stravinskyn vastaus kustantajan pyyntöön säveltää ”jotakin populaaria”. Pyytäjä sai omintakeisen, haltioituneen teoksen, jossa säveltäjä ravisteli niin suhdettaan uskontoon kuin sinfonian muotoonkin. Béla Bartókin pantomiimi Ihmeellinen mandariini aiheutti alkuperäisenä näyttämöversiona sellaisen skandaalin, että sitä sen koommin enää säveltäjän elinaikana nähty lavalla. Bartókin laatima orkesterisarja pysyttelee melko uskollisena alkuperäisteoksen skenaariolle.

Nicholas Collon, kapellimestari
Boris Giltburg, piano
Radion sinfoniaorkesteri
Musiikkitalon kuoro

Lue lisää Radion sinfoniaorkesterin sivuilta

to 27.4.2023 klo 19

Kaikki tämän konsertin teokset ovat syntyneet kymmenen vuoden aikahaarukassa, vaikka niiden musiikillinen maailmankuva on hyvin erilainen. Sergei Rahmaninovin neljättä pianokonserttoa oli edeltänyt peräti kahdeksan vuoden hiljaisuus, ja siinä tavataan hämmentävän moderni, levoton, traaginen Rahmaninov.

Psalmisinfonia oli Igor Stravinskyn vastaus kustantajan pyyntöön säveltää ”jotakin populaaria”. Pyytäjä sai omintakeisen, haltioituneen teoksen, jossa säveltäjä ravisteli niin suhdettaan uskontoon kuin sinfonian muotoonkin. Béla Bartókin pantomiimi Ihmeellinen mandariini aiheutti alkuperäisenä näyttämöversiona sellaisen skandaalin, että sitä sen koommin enää säveltäjän elinaikana nähty lavalla. Bartókin laatima orkesterisarja pysyttelee melko uskollisena alkuperäisteoksen skenaariolle.

Nicholas Collon, kapellimestari
Boris Giltburg, piano
Radion sinfoniaorkesteri
Musiikkitalon kuoro

Lue lisää Radion sinfoniaorkesterin sivuilta

pe 19.5.2023 klo 19
György Ligetin Atmosphères keikauttaa kumoon länsimaisen taidemusiikin persupilarit: melodian, harmonian, pulssin ja totunnaisen muotorakenteen. Olivier Messiaenin teokset käsittelevät usein sitä, mitä hän kutsui uskon ihmeellisiksi näkökulmiksi. Nuoruudenteos L’ascension kuvaa taivaaseenastumista neljän sinfonisen meditaation muodossa.
Rahmaninovin kuorosinfonia Kellot oli hänen lempiteoksensa omasta tuotannostaan. Siinä erilaisten kirkonkellojen soitto rinnastuu ihmisen elämän eri vaiheisiin, nuoruudenriemusta aina kauhistuttaviin kuolemanäkyihin.

Nicholas Collon, kapellimestari
Anna Denisova, sopraano
Giorgi Sturua, tenori
Stefan Astakhov, baritoni
Radion sinfoniaorkesteri
Musiikkitalon kuoro

Lue lisää Radion sinfoniaorkesterin sivuilta

ke 31.5.2023 klo 19

Gustav Mahler antoi suurteoksensa kullekin osalle otsikon, mutta poisti ne partituurista ennen teoksen julkaisua. Kuusi kuuluisaa otsikkoa ovat kuitenkin pysyneet sitkeästi sinfonian mukana sukupolvesta, käsiohjelmasta ja konsertista toiseen. Nyt ne kuullaan saatesanoina Susanna Mälkin ylikapellimestarikauden huipentavalle konsertille.

Pan herää – Kesä saapuu.
Mitä kedon kukat kertovat minulle.
Mitä metsän eläimet kertovat minulle.
Mitä ihminen kertoo minulle.
Mitä enkelit kertovat minulle.
Mitä rakkaus kertoo minulle.

Susanna Mälkki, kapellimestari
Victoria Karkacheva, mezzosopraano
Helsingin kaupunginorkesteri
Musiikkitalon kuoro
Cantores Minores

Lue lisää Helsingin kaupunginorkesterin sivuilta

to 1.6.2023 klo 19

Gustav Mahler antoi suurteoksensa kullekin osalle otsikon, mutta poisti ne partituurista ennen teoksen julkaisua. Kuusi kuuluisaa otsikkoa ovat kuitenkin pysyneet sitkeästi sinfonian mukana sukupolvesta, käsiohjelmasta ja konsertista toiseen. Nyt ne kuullaan saatesanoina Susanna Mälkin ylikapellimestarikauden huipentavalle konsertille.

Pan herää – Kesä saapuu.
Mitä kedon kukat kertovat minulle.
Mitä metsän eläimet kertovat minulle.
Mitä ihminen kertoo minulle.
Mitä enkelit kertovat minulle.
Mitä rakkaus kertoo minulle.

Susanna Mälkki, kapellimestari
Victoria Karkacheva, mezzosopraano
Helsingin kaupunginorkesteri
Musiikkitalon kuoro
Cantores Minores

Kirjaudu