Ernest Pingoud’n Dance macabre muistuttaa ajan katoavaisuudesta groteskeilla kauhunäyillään.
Olari Elts, kapellimestari
Jan Lehtola, urut
Robert Jordan, säkkipilli
Musiikkitalon kuoro
Joseph Haydn aloittaa maailmankaikkeuden luomisen kuvaamalla alkukaaosta. Universumi rakentuu puolentoista tunnin aikana arkkienkelien taivaallisten aarioiden säestyksellä, kunnes maailma on valmis. Koittaa ensimmäinen päivä paratiisissa, missä Aatami ja Eeva laulavat rakkausdueton kansantanssin tahtiin. Haydnin Luominen on ollut yleisön suosikki kantaesityksestään lähtien ja se on edelleen yksi esitetyimmistä oratorioista.
Thomas Hengelbrock, kapellimestari
Johanna Isokoski, sopraano
Anna Prohaska, sopraano
Maximillian Schmitt, tenori
Veikko Vallinoja, baritoni
Michael Nagy, bassobaritoni
Helsingin kaupunginorkesteri
Musiikkitalon kuoro
Joseph Haydn aloittaa maailmankaikkeuden luomisen kuvaamalla alkukaaosta. Universumi rakentuu puolentoista tunnin aikana arkkienkelien taivaallisten aarioiden säestyksellä, kunnes maailma on valmis. Koittaa ensimmäinen päivä paratiisissa, missä Aatami ja Eeva laulavat rakkausdueton kansantanssin tahtiin. Haydnin Luominen on ollut yleisön suosikki kantaesityksestään lähtien ja se on edelleen yksi esitetyimmistä oratorioista.
Thomas Hengelbrock, kapellimestari
Johanna Isokoski, sopraano
Anna Prohaska, sopraano
Maximillian Schmitt, tenori
Veikko Vallinoja, baritoni
Michael Nagy, bassobaritoni
Helsingin kaupunginorkesteri
Musiikkitalon kuoro
”Rakkaan ihmisen haudan äärellä. Hänen taistelunsa, kärsimyksensä ja elämänhalunsa voi nähdä sielunsa silmin. Mieleen nousee kysymys: mitä kuolema merkitsee? Jatkuuko sen jälkeen jokin?” pohti Gustav Mahler ystävänsä haudalla. Toisessa sinfoniassaan Mahler vastaa omiin kysymyksiinsä. Teoksen finaalin tekstiksi Mahler otti Klopstockin hymnin Auferstehung, Ylösnousemus, josta sinfonia sai lisänimensä. Ylösnousemus-sinfonia ei kuitenkaan ole varsinaisesti uskonnollinen teos, vaan sen sanoma on yleismaailmallinen. Tehdäkseen sanoman ymmärrettäväksi Mahler lisäsi finaalin koraalitekstiin oman runonsa, joka päättyy elämän ylistykseen.
Esa-Pekka Salonen, kapellimestari
Tuuli Takala, sopraano
Jasmin White, kontra-altto
Radion sinfoniaorkesteri
Musiikkitalon kuoro
”Rakkaan ihmisen haudan äärellä. Hänen taistelunsa, kärsimyksensä ja elämänhalunsa voi nähdä sielunsa silmin. Mieleen nousee kysymys: mitä kuolema merkitsee? Jatkuuko sen jälkeen jokin?” pohti Gustav Mahler ystävänsä haudalla. Toisessa sinfoniassaan Mahler vastaa omiin kysymyksiinsä. Teoksen finaalin tekstiksi Mahler otti Klopstockin hymnin Auferstehung, Ylösnousemus, josta sinfonia sai lisänimensä. Ylösnousemus-sinfonia ei kuitenkaan ole varsinaisesti uskonnollinen teos, vaan sen sanoma on yleismaailmallinen. Tehdäkseen sanoman ymmärrettäväksi Mahler lisäsi finaalin koraalitekstiin oman runonsa, joka päättyy elämän ylistykseen.
Esa-Pekka Salonen, kapellimestari
Tuuli Takala, sopraano
Jasmin White, kontra-altto
Radion sinfoniaorkesteri
Musiikkitalon kuoro
”Tämä sielunmessu ei ole taivaallinen, maallisista huolista irtautumisesta kertova teos. Se heijastaa lopullisen päämääränsä mysteerin kohtaavan ihmisen ahdistusta”, kirjoitti urkurisäveltäjä Maurice Duruflé Requiemistään.
Kerrotaan, että Gustav Holstia harmitti Planeettojensa yletön suosio. Holstin pääteos pitää kuitenkin sisällään paljon enemmän kuin pelkkää musiikillista horoskooppihömppää. Se on kiinnostava kurkistus 1900-luvun alun sivistyneen eurooppalaisen maailmankuvaan, jonka rationaalisuutta horjutti innostus teosofiaan ja astrologiaan.
Nicholas Collon, kapellimestari
Jenny Carlstedt, mezzosopraano
Gabriel Kivivuori, baritoni
Radion sinfoniaorkesteri
Musiikkitalon kuoro
”Miksi olet elänyt? Miksi olet kärsinyt? Onko tämä kaikki jokin valtava, kauhistuttava pila?” Gustav Mahler kysyy Ylösnousemus-sinfoniassaan kosmisen kokoluokan kysymyksiä mutta lupaa myös vastauksen: ”Ihminen on maahan lyöty, ja hänet nostetaan enkelin siivin korkeimpiin korkeuksiin.” Konserttikausi huipentuu elämän ja kuoleman mysteerejä kaikuvaan sinfoniaan, joka on kuulunut alusta lähtien säveltäjänsä suosituimpiin.
Jukka-Pekka Saraste, kapellimestari
Helena Juntunen, sopraano
Mireille Lebel, mezzosopraano
Musiikkitalon kuoro
Helsingin kaupunginorkesteri
Yhteystiedot
Toiminnanjohtaja Marjut Häkkinen
musiikkitalonkuoro@gmail.com
puh. +358 40 5621 959
Postiosoite
Musiikkitalon kuoro / Musiikkitalo
Mannerheimintie 13a
00100 Helsinki