Kuva: Anna Pulkkis

7.

Rautavaara-levytys

6.–10.10.2015

Toistaiseksi ainoat Musiikkitalon kuoron levyttämät teokset ovat Einojuhani Rautavaaran Balada (2014) tenorille, sekakuorolle ja orkesterille sekä neljä laulua oopperasta Rasputin sekakuorolle ja orkesterille, jotka Ondine taltioi lokakuussa 2015 (ODE 1274-2).

Levytyssession (6.–10.10.) keskellä Balada myös esitettiin konsertissa 8.10.2015. Kyseessä oli teoksen Suomen ensiesitys. Helsingin kaupunginorkesteria johti sekä levyllä että konsertissa John Storgårds, ja solistina oli Mika Pohjonen. Federico Garcia Lorcan tekstiin sävelletty 20-minuuttinen Balada oli kuorolle haastava, etenkin kun Madridissa olleesta kantaesityksestä ei koskaan saatu luvattuja harjoitusnauhoja. Säveltäjän omiin suomenkielisiin teksteihin sävellettyjen Rasputin-laulujen (Troikka kiitää; Koston aika; En pelkää nyt; Loista, Siion, Loista!) levytyksessä tunnelma oli vapautuneempi. Levy julkaistiin 29.4.2016. Mats Liljeroos kirjoitti (HBL 25.5.2016), että sekä lokakuun konsertissa että levyllä ”muistuu mieleen, että sinänsä erinomainen Musiikkitalon kuoro kuitenkin on amatöörikuoro, ja erityisesti miesäänet soivat välillä kireästi”, kun taas ”Rautavaaran viimeisestä oopperasta Rasputinista (2012) irrotetut ja muokatut neljä laulua tarjoavat tervetullutta, vauhdikkaampaa vaihtelua”.

Linkki levy-yhtiön sivuille (täällä myös kuunneltavia näytteitä):

Linkki Spotify-palveluun, jossa teokset ovat kuultavissa kokonaisuudessaan:

Marja Laasasenaho, sopraano/altto:

”Kun tulin kuoroon mukaan toukokuussa 2015, sain ensimmäisissä harjoituksissa eteeni Rautavaaran Baladan. Tekstuuri oli niin vaikeaa prima vistana, ettei ääntäni tainnut paljoa kuulua niissä harjoituksissa. Sisuunnuin ja päätin selättää tuon teoksen. Pati (Tapani Länsiö) oli kertonut hakiessani kuoroon, että harjoitukset ovat neljä kertaa viikossa, mutta kolmet harjoitukset niistä ovat kotona. Tuon ajatuksen olen sisäistänyt hyvin, sillä kuoron esittämät teokset ovat haastavia ja paljon harjoitusta vaativia. Melkein koko kesä meni harjoitellessa tuota teosta ja elokuussa, kun harjoitukset alkoivat, osasin teoksen aika hyvin. Teos oli ensi kosketukseni ylipäätään Rautavaaran musiikkiin. Tuon teosprosessin aikana tajusin Rautavaaran nerouden säveltäjänä. Hänen musiikkinsa oli myös täydellinen pari Federico Garcia Lorcan surrealistiselle runolle. Syksyllä sekä esitimme että levytimme teoksen Helsingin kaupunginorkesterin kanssa John Storgårdsin johdolla, solistina tenori Mika Pohjonen. Levylle äänitettiin myös Rautavaaran neljä laulua Rasputin-oopperasta. Teoksen musiikki on hyvin melodista ja kaunista. Tässä teoksessa harjoitimme erityisesti rytmistä tarkkuutta ja sointia. Varsinainen sointikylpy oli naiskuoron esittämänä tämän teoksen 3. osassa En pelkää nyt. Siinä osassa jokainen laulaja sai laulaa täyteläisellä äänellään solistisesti. Osan teksti on hyvin sensuelli ja mielestäni naiskuoro onnistui osan tulkinnassa hienosti.”

Kirjaudu